21
Nov

Mikrodokazila v visokem šolstvu v Sloveniji: prva zakonska ureditev in pričakovanja za širitev

Mikrodokazila (microcredentials) se v evropskem in slovenskem prostoru uveljavljajo kot pomembno orodje za razvoj vseživljenjskega učenja in prožnih učnih poti. Priporočilo Sveta EU o evropskem pristopu k mikrodokazilom iz leta 2022 je postavilo skupni okvir za definicijo, kakovost, opis in priznavanje mikrodokazil ter poudarilo, da naj bodo prisotna v vseh podsistemih izobraževanja in na trgu dela (Council of the European Union, 2022).

15. julija 2025 je bil v Sloveniji sprejet nov Zakon o visokem šolstvu (ZViS-1), ki med drugim uvaja prvo zakonsko ureditev mikrodokazil v slovenskem visokem šolstvu in sploh prvo formalno ureditev tega področja v celotnem slovenskem izobraževalnem sistemu. Zakon opredeljuje krajša izobraževanja in usposabljanja za pridobitev mikrodokazil kot obliko visokošolskega izobraževanja v obsegu od 1 do 9 ECTS, namenjeno pridobivanju specifičnih znanj, spretnosti in kompetenc v skladu s potrebami posameznika, družbe in trga dela. Ta izobraževanja ne pomenijo izvajanja študijskih programov v smislu pridobitve diplome, temveč so samostojne enote, za katere visokošolski zavodi izdajajo javno veljavna mikrodokazila (ZViS-1, 2025).

ZViS-1 uvaja tudi evidenco podeljenih mikrodokazil v informacijskem sistemu eVŠ, kjer se zbirajo podatki o udeležencu, mikrodokazilu in datumu izdaje. S tem mikrodokazila niso le konceptualno, temveč tudi administrativno in informacijsko umeščena v obstoječi visokošolski sistem (ZViS-1, 2025; MVZI, 2025). Gre za pomemben korak k temu, da mikrodokazila postanejo del standardne ponudbe visokošolskih zavodov, ne le projektni pilot.

Univerza v Ljubljani in Univerza v Mariboru sta že pred sprejemom zakona sprejeli lastne smernice za razvoj mikrodokazil, ki poudarjajo njihovo vlogo pri razvoju vseživljenjskega učenja, hitrem zapolnjevanju kompetenčnih vrzeli ter povezovanju z lokalnim okoljem in gospodarstvom (Univerza v Ljubljani, 2023; Univerza v Mariboru, 2024). Mikrodokazila se razvijajo zlasti na področjih digitalnih veščin, trajnostnega razvoja in upravljanja kariere ter so ovrednotena z ECTS in umeščena na ravni Slovenskega ogrodja kvalifikacij (SOK) in Evropskega ogrodja kvalifikacij (EOK).

Čeprav je zakonska ureditev trenutno omejena na visoko šolstvo, je že zdaj jasno, da bodo imela mikrodokazila pomembne učinke tudi v izobraževanju odraslih in drugih podsistemih. Prve prakse, kot so mikrodokazila, ki jih po zaključenem usposabljanju podeljujejo fakultete v sodelovanju z javnimi institucijami in delodajalci, kažejo potencial za tesnejše povezovanje visokošolskega prostora s prakso izobraževanja odraslih (MVZI, 2025).

Prva zakonska ureditev mikrodokazil v visokem šolstvu zato odpira pričakovanje, da se bodo v naslednjih letih razvile podobno sistemske rešitve tudi na področju poklicnega in strokovnega izobraževanja, višjega strokovnega izobraževanja ter širšega sistema izobraževanja odraslih. Ključni izziv bo zagotoviti usklajenost z nacionalnim ogrodjem kvalifikacij, medsebojno priznavanje učnih izidov in stabilno financiranje, da mikrodokazila postanejo dejanski nosilec prožnih učnih poti za vse.

 

Viri:

Prihajajoči dogodek

Trenutno ni drugih prihajajočih dogodkov.

© Center RS za poklicno izobraževanje, 2020. Vse pravice pridržane